Kandidát podle vašich představ neexistuje. Přestaňte ho hledat!

INTERNÍ MARKETINGOVÝ SPECIALISTA - ANO/​NE?

Často se setkávám s tím, že se majitelé firem snaží najít univerzálního pracovníka. A personální oddělení se s tím musí popasovat. Nejčastěji se to týká marketingových pracovníků, kdy na jedinou marketingovou pozici hledá šéf firmy specialistu na mnoho marketingových činností. Naposledy jsem se setkal s tím, že se mi klient svěřoval, že už velmi dlouho nemůže najít marketingového zaměstnance. Měl následující představu: "Chci člověka, který bude psát na sociální sítě (FB a IG), bude dělat reklamy na Googlu a Seznamu, bude rozesílat newslettery, psát články na blog a plnit web aktualitami (které bude sám psát). Měl by mít nějaký grafický základ, aby si mohl udělat bannery a rovnou by dělal letáky pro naše prodejny. A bude oranizovat eventy a workshopy, které dělám jednou za měsíc". Docela komplexní role, kterou podle mého názoru nelze ve 100% kvalitě dělat na všech úrovních. 

Rovnou jsem dotyčnému šéfovi řekl, ať zapomene, že sežene takového člověka, který všem činnostem alespoň na dobré (za tři) úrovni rozumí, protože:

1. by mu musel zaplatit vysokou částku (nechce člověka, který se to teprve bude učit)

2. je to ale i otázka času: Pokud by měl člověk - univerzál - věnovat čas všem těmto aktivitám, nejspíše by mu na to jeden plný úvazek nestačil

3. tento člověk se nejspíš nebude stíhat ve všech těchto oblastech intenzivně vzdělávat a sledovat novinky, dříve či později tak začne na znalostní rovině stagnovat a bude firmě přinášet menší užitek (za stejných či zvyšujících se nákladů). Vzdělávání je totiž v online marketingu obrovsky důležité. Bez toho člověku ujede vlak a nedělá svoji práci dobře.

JAK Z TOHO VEN?

Toto prostě není správná cesta. Klient má dvě možnosti. Buď se smíří s tím, že takového člověka najde, ale jednotlivé činností nebudou vykonávány na 100%, anebo bude zaměstnanec dělat kvalitně méně činností (bude se specializovat), takže bude potřebovat dalšího zaměstnance.

Jak je ale možné, že takový nereálný požadavek majitele firmy vznikne? Došlo mi to záhy poté, co jsme se bavili o tom, jaké jsou náročnosti jednotlivých, jím vyžadovaných aktivit! Takové zadání může dát pouze člověk, který vůbec nerozumí tomu, co dotyčný bude dělat. Jen ví, že taková pozice by měla vzniknout. A přesně toto je také důvod, proč si chybně myslí, že dotyčného sežene za 27 000 Kč hrubého.

Jak jsme situaci vyřešili? Nabídnul jsem klientovi, že tyto činnosti (krom organizace eventů) začneme dělat u nás v agentuře. Vytvoříme bannery, začneme se starat o sociální sítě a rozjedeme reklamy. Nastavíme všem marketingovým aktivitám ještě vyšší laťku kvality. Prostě mu toho nového zaměstnance budeme suplovat agenturně. Včetně účasti na interních meetinzích, reportingu atd.

Pozitivní pro klienta je, že se vše může rozjet ihned (nečeká se na nábor ani na zaučení člověka), navíc za všechny činnosti bude platit stejně anebo méně, než by ho v nákladech vyšel nový zaměstnanec. Po 3 měsících s klientem vyhodnotíme spolupráci a buď budeme pokračovat anebo se začne hledat zaměstnanec, kterého pak postupně do všech činností s jasně nastavenou laťkou kvality zaučíme.