Jak budovat značku zaměstnavatele

Znají vaši potenciální uchazeči vaši firmu, vaši značku? Co k této značce cítí? Mají ji rádi? Nebo ji naopak neznají? A víte, že to budete mít těžší a těžší, pokud s tím něco neuděláte?

Důležitým tématem dnešní doby je employer branding, tedy budování zaměstnavatelské značky. Toto téma je důležité, protože je to jeden ze střípků skládačky, která dá dohromady funkční firmu z pohledu zaměstnanců. Sepsal jsem pár tipů, jak s budováním značky směrem k potenciálním uchazečům pracovat.

Lidé musí vaši značku znát

Pokud ji znát nebudou, nemohou k ní mít žádný vztah - ani pozitivní, ani negativní. A budete to mít jako recruiteři hodně těžké. Musíte přesvědčit potenciálního uchazeče, že vaše firma je ta pravá. A to vám půjde mnohem hůř, než kdyby už o vaší firmě něco věděl.

Metod, jak dát o firmě vědět, je mnoho. Od těch méně osobních, tedy účasti na pracovních veletrzích přes reklamní kampaně a PR komunikace až po ty velmi osobní, do kterých je možné zařadit například osobní doporučení (v hospodě na pivu, v sauně atd.).

Uchazeči by měli k vaší značce inklinovat

Pokud o vás už slyšeli, máte z poloviny vyhráno. Teď k té druhé polovině. Měli by ji mít rádi. Vaši firmu, firemní kulturu nebo vaše produkty. Pokud se vám to podaří, máte vyhráno i z druhé poloviny. Budete mít ve firmě lidi, kteří jsou ve vaší firmě ne proto, že jste jim odpověděli na CV a pozvali na pohovor a nabídli dost peněz. Budou u vás nejspíš proto, že se ztotožňují s filozofií firmy, rádi rozvíjí vaše produkty nebo se podílí na jejich výrobě. Ať už však půjde o jakýkoliv důvod, tento člověk, který k vám mnohdy zašle životopis a motivační dopis a přitom se na první pohled na žádnou vaši pozici nehodí, je pro vás velmi cenný. Má vaši firmu rád.

Způsobů, jak pracovat na tom, aby vaši firmu měli lidé rádi, je obrovská spousta a vydaly by na speciální článek. Mám tu ale jeden tip. Pracujte na “candidate experience”. Tedy na tom, jaký zážitek si člověk odnese z pohovoru. Tento člověk, pokud dostane relevantní zpětnou vazbu a komunikace s ním bude probíhat svižně a věcně, bude o vaší společnosti mluvit dobře a rád, i když jej nevyberete. A budete z něj mít “externího influencera”, který bude o vaší firmě rozšiřovat dobrá slova.

Lidé by se měli o vaší značce bavit

...a ideálně v pozitivním nádechu. Dávejte jim proto podněty, aby o vaší značce nebo produktu mluvili. Kromě PR aktivit je toto možné zajistit třeba zajímavými benefity, které mají vaši zaměstnanci, zajímavým přístupem k zaměstnancům a také specifickým přístupem k některým skupinám jako jsou třeba maminky na mateřské dovolené.

A jak pracujete na employer brandingu vy?